Bij een invitationtoplay gaat het om een uitnodiging. Je zet het spel zo neer, dat het de aandacht trekt van je kind en dat jouw kind het spel vervolgt. Jij maakt een kleine start en jouw kind kan hier op voortborduren. Een invitationtoplay kan in alle vormen van spel. In deze blog deel ik de stappen die jouw kind uitnodigen tot bouwen, verplaatsen en het bedenken van een verhaal.
Het is simpel. Kies uit de onderstaande onderdelen één item. Maak een start met het constructiemateriaal. Plaats de items van B, C en D zo, dat ze onderdeel zijn van het spel.
B. Poppetjes of dieren
Combineer verschillende merken en materialen. Duplo poppetjes kunnen prima in combinatie met de houten treinbaan of Kapla.
Het kan ook gebeuren dat je kind het niet interessant vindt, maar heel even speelt of het spel een hele andere draai geeft. Dat is part of the game!
Verleiden next level
De verrassingselementen uit onderdeel D kunnen het spel een originele twist geven. Juist wanneer je iets aanbiedt dat niet direct een koppeling met het materiaal heeft, kan het spel een verrassende wending geven. Want wat gebeurt er op het moment dat je een stoplicht toevoegt aan een spel met pinguïns bovenop de sneeuwberg? Of een zaklamp bij een spel met Kapla, tijger en helikopter?
Ik heb geen idee. En dat maakt het spel juist zo lekker verrassend.
Nog meer verrassingselementen om toe te voegen aan het spel:
- Loep
- PVC buis
- Kartonnen kokers
- Huisjes
- Bomen
- Verkeersborden
- Lapjes stof of vilt
- Een mandje met knutselpapier en tape
- Tekenspullen en papier
Glijdende pinguïns
Klaargezet:
Trappen van Grimm's
Pinguïns
Broodschaal (= boot)
Kapla
Broodplankje
Rondjes rijden
Klaargezet:
Treinbaan
Gans Holztiger (zoekplaatje 😉)
Trein
Huisjes
Stoplicht
(sommige items zijn later toegevoegd)
Veilig oversteken
Klaargezet:
Way to Play
Muis en overstekend poppetje
Racewagen, auto Grimm's en vliegtuig Duplo
Blokken Grimm's en Bauspiel
Geen strakke regels
In deze blog geef ik een aantal stappen om aan te houden bij een verleidelijke invitationtoplay. Er zijn geen strikte regels, want bij open-einde-spel is er geen goed of fout.
De stappen die ik deel, zijn bedoeld om jou handvatten te geven. Wijk er vooral vanaf! Dat deed ik zelf ook op de foto's die je hierboven ziet.
Bied bijvoorbeeld én een dier én een poppetje aan. Of, zoals je bij de foto van de glijdende pinguïns: een heleboel dieren.
Meerdere verrassingsitems aanbieden kan ook een twist zijn in het plan. Op de foto 'Rondjes rijden' zie je bijvoorbeeld dat er zowel huisjes, maar ook een stoplicht als verrassingselement zijn toegevoegd. Bij de foto van 'Veilig oversteken' deed ik weer iets anders. Daar bood ik namelijk drie verschillende items uit vak A aan. Maar ook nog eens drie verschillende voertuigen.
Het maakt dus helemaal niet uit of je het stappenplan letterlijk volgt of er een rebelse twist aangeeft. De uitdaging zit 'm vooral in het doseren. Als er teveel items de aandacht trekken van jouw kind, is het lastiger om ook daadwerkelijk te starten met het spel. Hoe meer keus, hoe moeilijker het is om te kiezen. Keep it simpel, dus!
Checklist
Lastig om keuzes te maken? Misschien helpt de checklist je daarbij. Schrijf in ieder vak welk materiaal je tot je beschikking hebt. Kies uit ieder onderdeel één item en kruis aan wat je deze keer inzet.
Klik op de afbeelding om de checklist te downloaden. En leuke verrassing: voor ieder seizoen maakte ik een voorbeeld van een verleidelijke invitationtoplay. Dan heb je zowel voor de winter, lente, zomer en herfst een aantrekkelijk spel!