Annelie Jacobs is rekenauteur en groot liefhebber van alles wat te maken heeft met rekenen en wiskunde. Via haar Instagramaccount @rekensteuntje deelt ze allerlei tips en spelletjes voor ouders met kinderen van 0 t/m 8 jaar die helpen bij een sterke rekenstart op school.
In deze blog geeft ze tips voor het rekenen met peuters en kleuters!
Eerlijk gezegd houd ik niet van spelletjes
“Nou ja, eerlijk gezegd houd ik ook niet van spelletjes," zei een kennis toen ik vertelde dat ik het zo jammer vond dat niet alle ouders spelletjes met hun kinderen spelen. Spelletjes spelen met kinderen thuis biedt niet alleen een plezier voor een kind, maar het helpt ook bij het aanleren van allerlei vaardigheden, waaronder veel rekenbegrippen en rekenonderdelen. Als je kind al vertrouwd is met het gebruik van een dobbelsteen of snapt dat bij een spel degene met de meeste punten wint, zorg je ervoor dat je op een spelende manier een basis biedt voor het schoolse rekenen, of hierbij aansluit.
Het lijkt erop dat het argument van 'niet leuk vinden' vaak wordt gebruikt als reden om geen spelletjes met kinderen te spelen. Dit brengt me aan het twijfelen – is het écht zo dat deze mensen niet van spelletjes houden? Als ik aan mijn eigen man denk, die ook zegt niet van spellen te houden, denk ik: maar hoe zit dat dan met drankspelletjes zoals 'kingsen’? Het klassieke steen-papier-schaar? Het oplossen van raadsels zoals bij ‘ik-zie-ik-zie-wat jij niet ziet?’ Mijn indruk is dat mensen bij een spel al snel denken aan eindeloze sessies monopoly of risk. Dan is een spelletje van een paar minuten vást wel een optie!
Ik deel daarom in deze blog 3 tips voor een kort spel om te spelen met je kleuter of bijna-kleuter, waarmee je op een spelende manier aan het leren bent:
Een kort bordspel
Speel een simpel bordspel met een dobbelsteen. Je oefent hiermee een heleboel vaardigheden zoals het aantal ogen tellen en evenveel stappen zetten. En later leer je hierdoor ook in één keer te zien hoeveel je gooit. Tips nodig? Het spel ‘Nijntje speelt tikkertje’ vind ik zelf geweldig voor jonge kinderen. Het eenvoudige ganzenbord of mens-erger-je-niet zijn klassiekers die leuk blijven of maak het nog eenvoudiger en teken vakjes op een papier met een begin en eind. Gooi om en om met een dobbelsteen en kijk wie het eerst bij de finish is! Of gebruik een leuk bordspel uit de printables van Kleuterateljee. Ze plaatst onder deze blog ongetwijfeld een handig linkje. Kies zelf iets leuks uit om te gebruiken als pionnen: dat kunnen allerlei loose parts zijn, van knopen tot legopoppetjes. Warme koffie of thee erbij en spelen maar!
Raden naar dieren of voorwerpen
Nog steeds teveel werk? Speel dan eens een simpel raadspel! Misschien speel je dit al wel eens. De eerste is het meest bekend: Ik heb een dier in m’n hoofd en jij mag het raden. Je mag steeds vragen stellen waar ik ja of nee op kan antwoorden. Vragen als ‘heeft het 4 poten?’, ‘heeft het een lange staart?’ en ‘ is het dier groter dan een schaap?’ zijn vragen waarbij je onbewust een heleboel rekentaal gebruikt! Het is waardevol om dit meerdere keren te spelen, waarbij je je kind ook in de rol laat stappen van degene met het dier in gedachten, zodat je kunt voordoen welke soort vragen behulpzaam zijn bij het vinden van het juiste antwoord.
De tweede variant – en hierbij ga je nog meer rekenen - is: ik denk aan iets dat je kunt vinden in de kamer en jij mag het raden. Voorwerpen waar je aan kunt denken zijn bijvoorbeeld: een lepel, de wasmachine, een kussen, enzovoort. Je kind kan dan behalve algemene vragen als ‘is het groot?’ ook allerlei woorden die plaatsen beschrijven gebruiken, een onderdeel van meetkunde: ‘ ‘is het in de keuken?’, ‘Ligt het ergens in een kast?’.
Bamzaaien
En heb je zin in een kort kroegspelletje? Probeer Bamzaaien dan eens! Origineel is Bamzaaien namelijk een kroegspel van Van Kooten en De Bie (check dit filmpje voor de hele sketch). Als je dit spel iets versimpelt, kun je het met kinderen vanaf een jaar of 4 á 5 spelen. Het is een geweldig raadspelletje. Je kunt net als van Kooten en de Bie lucifers gebruiken, maar dit kan met van alles: doppen, pepernoten, kastanjes, als je het maar in je hand kunt vasthouden. Dit is wat je doet: Gebruik zoveel voorwerpen als de leeftijd van je kind, laat eerst alle voorwerpen zien en tellen en verstop daarna de voorwerpen achter je rug of in je broekzak. Bedenk hoeveel je gaat laten zien. Vraag je kind om “Bam” te zeggen (gewoon voor de leuk, dit kun je ook weglaten) en laat dan een deel van je voorwerpen zien. Kan je kind nu raden hoeveel je verstopt hebt? Dit klinkt misschien makkelijk, maar heeft echt alles met rekenen te maken, je kunt namelijk niet zomaar voorwerpen tellen die je niet kunt zien! Gaat het een aantal keer goed? Pak er dan nog een voorwerp bij om te oefenen met grotere aantallen. En wissel natuurlijk ook hierbij van rol.
Veel speelplezier gewenst!
De drempel naar spelletjes spelen lager maken?
Ik heb naar aanleiding van Annelies blog een top 10 samengesteld van producten om het spelen van spelletjes een stuk leuker te maken.
stuiterdobbelsteen
oneindig dobbelspel 😉
Iedere keer een ander Ganzenbord
bamzaaien met diamanten
combineer met één van de gratis downloads van Kleuterateljee
Boomgaard memorie
3+ kleurenspel
Mijn eerste spelletjesdoos Haba
Halli Galli Junior (4+)
Beverbende (6+)