Over Kleuterateljee
Kleuterateljee staat voor creatief spel, ontdekkend leren en leren door te spelen. Kleuterateljee inspireert zowel ouders van jonge kinderen als professionals om een uitdagende omgeving te creëren waar kinderen door middel van spel tot leren komen. Professionals en opvoeders van peuters en kleuters halen veel kennis en inspiratie uit de educatieve content die te vinden is op de socials en de website van Kleuterateljee.
Hoe het ooit begon...
Zesentwintig jaar geleden werd ik tante en 8 jaar geleden moeder. Zo lang als ik me kan herinneren, ben ik omringd geweest met kinderen. Ik had jongere zusjes, paste veel op kinderen uit de buurt en de verjaardagen bij ons thuis waren gevuld met kleinkinderen. Met die kinderen om mij heen nam ik vaak een juffenrol op me. Geen idee hoe dat zo kwam, het gebeurde gewoon.
Dat ik juf werd, was vrij voorspelbaar. Ik startte in groep 4 en kwam -zonder persoonlijke voorkeur- bij de kleuters terecht. Het kostte me een half jaar voordat ik het leuk begon te vinden. Ik had werkelijk geen idee waar ik mee bezig was. Sterker nog; van een deel van het materiaal had ik geen benul wat kinderen er mee moesten en wat ze er van leerden. En als het om observeren ging, had ik al helemaal geen idee waar ik op moest letten. Kleuters lesgeven is echt een vak. Wil ik toch graag even gezegd hebben. 😊
Eén van mijn eerste ervaringen van sensopathisch spel in de kleuterklas. Een succes!
Creatieve geest zoekt publiek
Ik had altijd al een grote interesse in creativiteit en vanaf mijn kleuterjuffencarrière wilde ik daar meer mee doen. Er ontstond interesse in Onderzoekend Leren. Bij onderzoekend leren gaat het om een uitnodigende omgeving scheppen, zodat kinderen procesmatig hun eigen conclusies kunnen trekken.
Het mooie van deze vorm vind ik dat kinderen hier hun eigenheid in kwijt kunnen. Het is niet de volwassene die fungeert als alwetende, maar het kind dat de touwtjes in handen heeft. De volwassene kan wel vragen stellen. En zo het kind uitnodigen om zijn conclusies nog eens onder de loep te nemen. Als het kind niet vandaag tot de ontdekking komt hoe het werkelijk zit, dan komt dat later wel.
Op de school waar ik werkte, mocht ik Onderzoekend & Ontwerpend Leren vormgeven bij de kleuters. We hadden op dat moment vijf kleuterklassen, dus er was genoeg publiek voor mijn creatieve ideeën.
Mijn eigen creatieve kleuter maakte deze 'Ballenmachine' n.a.v. ons bezoek aan NEMO
Kleuters uitdagen
Ik maakte Ontdekkoffers. In iedere kleutergroep kwam een koffer met materialen die uitnodigen tot ontdekkend leren. Kleuters konden via het kiesbord kiezen om met de koffers aan de slag te gaan in de ontdekhoek in hun klas. Na een paar weken werden de koffers gewisseld in de groepen. Het aanbod varieerde van creatief materiaal tot voorbereide lessen van de methode Kleuterlab.
Hartstikke leuk om te doen en voor de collega’s scheelde het veel denk- en voorbereidingswerk. Later mocht ik deze taak iets verder uitbreiden door aan de slag te gaan als ‘atelierjuf’. Kleuters gingen dan in een beschikbaar lokaal onder mijn begeleiding aan de slag met creatief aanbod.
In die periode ontstond ook de wens om mijn ervaringen te delen via Instagram. Ik maakte een account aan met de naam Kleuterateljee.
Maar ineens stond mijn privéleven op de kop. Ik werd ziek en mijn taak als atelierjuf kwam te vervallen. Die periode werd opgevolgd door Corona, ik ging dichterbij huis werken en het hele bestaan van Kleuterateljee kwam stil te liggen.
Thuisonderwijs was soms ook even met mama mee naar school
Welkom in de 21e eeuw
In de tussentijd had ik thuis een peuter met -achteraf gezien- een ontwikkelingsvoorsprong. Kinderen als hij hebben een sterke, interne behoefte aan nieuwe impulsen. Voor mij betekende het dat ik een afwisselende, uitnodigende omgeving voor hem kon creëren. Ik deed dat door zijn collectie open-einde-speelgoed uit te breiden, maar ook door inspirerende boeken en educatief materiaal in huis te halen.
Mijn content op Instagram verschoof van 21e -eeuwse vaardigheden in de kleuterklas naar spelend leren in huis. En toen werd mijn peuter een kleuter en ging hij naar school.
Het heeft wat zijweggetjes en tijd gekost voordat ik de huidige vorm van Kleuterateljee kon vinden. Inmiddels heb ik er een peuter bij en heb ik afstand genomen van een baan als leerkracht.
Tegenwoordig staat Kleuterateljee voor creatief spel, ontdekkend leren en leren door te spelen. De content die ik deel, heeft een koppeling met jonge kinderen, spel, ontwikkeling en/of creativiteit. Ik focus me in eerste instantie op ouders die thuis hun jonge kinderen willen uitdagen via spel. In de praktijk blijkt dat ook de professionals uit de kinderopvang en het kleuteronderwijs zich geïnspireerd voelen door mijn aanbod.